UKRAYNA ÇERNİVİTSİ OSMANLI KOKAN TOPRAKLAR

Çernivitsi  Osmanlıdan hatıra topraklar

18 Eylül 2017 Pazartesi

Çernivitsi’ye gidecek trenin sabah saat 7.00 de hareket edeceğini öğrenmiştik. Bu yüzden akşamdan kahvaltı yerine sabah 6.00 da verilmek üzere bize yiyecek paketi hazırlamışlar. Danışmaya, bizi istasyona götürecek araba istemelerini de tembih etmiştik. Saat 6.00 da bir minibüs geldi ve 100 grivanaya(15 TL )bizi tren istasyonuna getirdi. Biletimizi alarak açık perona gittik. Daha vagonlar açılmamıştı ve peronda kimsecikler yoktu. Neyse zamanında tren hareket etti. Öğleden sonra saat  13.30 sularında Çernivitsi tren istasyonuna geldik. Bir taksi ile şehir meydanına yakın bulunan Holovna Caddesindeki bir otele gittik. Ancak oteli beğenmedik. Dışarıda rastladığımız Japon bir turist cep telefonundan Türk lokantalarına baktı. En yakınındakine gitmeye karar verdik. 1 km. kadar yürüdükten sonra üst katı kafe alt katı lokanta olarak kullanılan kafeye geldik. Bizi çok iyi karşıladılar. Hemen öğle yemeği yedik. Lokantanın sahibi Türk olup eşi Ukrayna’lı. Ancak çok güzel Türkçe öğrenmiş. Bize yakında yeni yapılmış bir otel buldu. Lokantada civarda gezilecek yerler hakkında bilgi alırken yan masada oturan Türk bizi arabasiyle gezdirmeyi teklif etti. Kocaman jipiyle her tarafı gezdirdi.

Şehrin tam ortasında maviye boyanmış Belediye Binası meydana bakıyor.Biz tabii hemen içinde Türk Çeşmesi, Türk kuyuları bulunan Türk Meydanına gittik. Meydandaki en önemli yapı Türk kuyuları .Üç adet kuyunun üstü camla kapatılmış. Yanında bir kaç basamakla çıkılan Meydan Çeşmesi bulunuyor. Muslukların üstündeki süslemeler ve çeşmeler kaldırılmış. Sadece düz mermer olarak restore edilmiş. Yuvarlak ve ufak meydanın  bir kısmında eski çiniler görülüyor. Yolun karşısında tarihi Türk Hamamları bugün devlet daireleri olarak kullanılıyormuş. Meydanın diğer tarafındaki yolda ise ufak tarihi köprü görülüyor. Buradan şehrin en meşhur caddesi Olya Kobilyanska Caddesine gittik. Cadde paket taşları ile döşenmiş ve araç trafiğine kapatılmış. Caddenin iki tarafındaki kafelerin önleri çiçeklerle süslenmiş. Arka taraflarındaki iki katlı evler ise rengarenk boyanmış. Yolun ortasına bir fayton koyulmuş. Oturup resim çektirdik. Dinlenmek için süslü banklar koymuşlar.

Bizi arabasiyle gezdiren Türk ısrarla üniversiteyi göstermek istedi.Çernivitsi’nin en önemli yapısı olan üniversite kızıl tuğladan yapılmış.Bahçe içinde , bahçe duvarları bile renkli tuğlalarla örülmüş, giriş kapısı, iç avluları çiçekler ve ağaçlarla dekore edilmiş, ana bina mimarisi  ile muazzam bir yapı.Moskova’nın ünlü kiliselerine benzettim. 1864-1882 yıllarında Çek mimar Josef Hlavka tarafından yapılan binada o devirlerde din eğitimi verilmiş. Sovyet döneminde ise bu durdurulmuş. İkinci Dünya Savaşında büyük hasar gören yapı daha sonra restore edilerek  üniversite olarak eğitime açılmış. Unesco tarafından Dünya Kültür Mirası olarak koruma altına alınmış.Bu arada yağmur başlamıştı. Yarın Kamyonet-Podilski’de bulunan Hotin Kalesi turuna katılmak için tur şirketine kayıt olmak üzere bize verdikleri adresi hayli aradık. Bulamadık. Meğerse bir hediyelik eşya dükkanının arka tarafındaymış ve caddede hiç bir levha yoktu. Neyse bir kaç telefon sonunda onlar gelip bizi buldu. Yarın inşallah bu turla Hotin Kalesine gideceğiz.