Sevilla (İşbiliye) Endülüs

14 Haziran 2019 Cuma

Kurtuba’dan yola çıktıktan sonra yaklaşık saat 20.00 sularında Sevilla’ya geldik. Burada 3 gece kalacağımız “Sevilla Luxury Rentals” adlı daireyi hotels.com sitesinden 523.14 dolara kiralamıştık. Santa Cruz mahallesinin çok dar sokaklarında bir saat araba ile kalacağımız yeri aradık. Sokaklar o kadar dar ki biz de sonra” bu sokaklardan nasıl geçmişiz” diye hayretler içinde kaldık. Neyse resepsiyondaki görevlinin tarifleriyle geri dönüp başka sokaklardan geçerek otele geldik. Otelin garajı bile o kadar dardı ki zor parkettik. Gidene kadar da arabayı bir daha çıkarmadık. Kalacağımız daire çok güzel ve çok temiz. Odalarda 1 ranza, 1 çekyat, 2 adet 2 kişilik yatak vardı.Yalnız wi-fi zayıftı.Akşam çay kaynatıp kahvaltı ettikten sonra yorgun argın yattık.

15 Haziran 2019 Cumartesi

Sevilla 8.yüzyılda Tarık Bin Ziyad komutasındaki İslam Ordusu tarafından fethedilmiştir. 13.yüzyılla kadar 500 yıl İslam hakimiyetinde kalmıştır. Müslümanlar bu şehre “İŞBİLİYE” adını vermişlerdir.

Muvahhid Halifesi Yakup Yusuf bu şehri başkent yapmış ve şu anki Sevilla Katedralinin olduğu yere büyük bir cami inşa etmiştir. Bugünkü çan kulesi de minarenin olduğu yere yapılmıştır.Bu minare Sevilla Alkazar Sarayı ile o dönemden kalan en ihtişamlı eserlerdir.

Ayrıca sosyoloji ve tarih felsefesinin kurucusu sayılan İbn-i Haldun bu şehirde yaşamıştır.Mevlana’nın hocası Muhittin Arabi’de burada doğmuştur.

Kaldığımız Santa Cruz mahallesi sokakları çok dar. Sevilla gibi yazları çok sıcak olan bir şehirde bu dar sokaklar sayesinde gölge sağlanmış. Ayrıca bu dar sokaklar hava akımını sağlıyor.Işığı yansıtmak için de binaların göz hizasından yukarı kısımları beyaza boyanmış. Otele 100 metre yakınlıktaki Santa Maria Katedraline gittik. O saatte ayin olduğundan giremedik. Kristof Kolomb’un Amerika’dan getirdiği altınlarla inşaatın yapımı hızlanmış ve o dönem Hristiyanların gücü dünyaya duyurulmak istenmiştir.Katedralin yapımında 2 ton altın kullanılmıştır.

Bundan sonraki durağımız Alkazar Sarayı. Bilet alabilmek için yarım saat bekledik.5 kişi 90 Euro ödedik. Bu sarayda vizigot, Arap ve hristiyan dönemlerine ait eserler var. Alkazar mimari anlamda Elhamra Sarayına benzetilmiş. Elhamra Sarayını görüp çok etkilenen 1. Pedro  sarayın inşasına başlamıştır.  Alkazar Sarayında bir çok yerde Elhamra’da olduğu gibi bu şehri Tanrı’nın izniyle aldığına dair ifadeler bulunur.Game Of Thornes filmi burada çekilmiş. Gerçekten muhteşem.Bahçeler 5. Carlos zamanında yapılmış. Tavus kuşları gördük. Sürülerle dolaşıp uçuyorlar ve adeta gösteri yapıyorlar. Dışardan bakıldığında en üstte İslam  ahşap sanatı olan” mukarnas” işlemeler görülmektedir. Ortada  pagan istiridye motifler var. Onun altında da “Tanrı’dan başka galip yoktur” yazısı var. Saray ve bahçeler çok büyük bir alana yayılmış. Saatlerce her yeri gezdik.

Sevilla Katedraline(Santa Maria) giremedik. Zira Real Madrid’li bir futbolcunun düğünü vardı. Sadece dışardan görmekle yetindik.Yarın  gezeceğiz.Buradan yürüyerek İspanya Meydanına gittik. Star Wars, Lawrence of Arabia ve The Dictator filmlerinin bazı sahneleri bu meydanda çekilmiş.

Plaza De Espana(İspanya Meydanı)’na gitmek için aslında önce taksiye binmiştik ama yollar düğün dolayısı ile kapalı olduğundan yürümek zorunda kaldık. Boşu boşuna 5 Euro taksi ücreti ödedik.Yolda 3.70 Euro’ luk dondurma aldık.İspanya Meydanı 1928 yılında İspanya-Amerika Exposu için inşa ediliyor.Ortada büyük bir havuz var.Bir de girişte sol tarafta küçük teknelerle dolaşılan bir havuz var. Meydanda bulunan iki kule, evlenmeleri ile İspanya Krallığını birleştiren Kral 2. Fernando ile Kraliçe İzabel’i temsil ediyor. Meydandaki binanın yönü ülkenin kolonilerinin bulunduğu Güney Amerika’ya dönük.Buranın tam karşısında da Amerika Meydanı bulunuyor.Yapının önündeki su yolu Atlas Okyanusunu, üzerindeki dört küçük köprü de İspanya’yı kuran ilk dört krallığı temsil ediyor. İspanya Meydanı yakınlarında bulunan sigara fabrikasının bulunduğu alanda yaklaşık 6 bin Müslüman ve Yahudi yakılarak katledilmiş.

Meydandan yürüyerek Guadalquivir Nehri kenarına geldik.Nehirde tekne turu yapmak için kişi başı 18 Euro ödeyerek bilet aldık.Şehri bir de tekneden görmüş olduk. Expo için inşa edilen Alamillo Köprüsü ilginç yapıların başında geliyor. Çelik konstrüksiyon kullanılarak yapılmış. Arap döneminden kalan ve halen Denizcilik Müzesi olan Altın Kule ise gerçekten İslam Sanatının en güzel örneklerinden olarak bu günlere gelebilmiş. Cervantes’in bir dönem burada hapis yattığı söylendi.

Tekne turu bittiğinde akşam olmuştu. Bu gün toplam 197 Euro harcamışız.