Mardin (Deyrülzafaran Manastırı)

Mardin’i gezdikten sonra Midyat’a giderken Deyrülzafaran Manastırı’nı görmek istedik. Mardin’de Zinciriye Medresesini gezerken tanıştığımız gençler bizi de arabalarına aldılar. Beraberce Mardin’in 3 km. doğusunda bulunan manastır’a hareket ettik. Manastır, Mezopotamya Ovasına bakan yamaçta kurulmuş ve restore edilmiş bir kale görünümündeydi. Arabamızı otoparka bıraktıktan sonra öndeki yeni binaya alındık. Etraf çok temiz ve bakımlıydı. 3 liraya biletlerimizi aldıktan sonra kafeye oturarak manastırı gezebilmek için sıramızı beklemeye başladık. Her çıkan gurubun yerine yenisi alınıyordu. Sıramız gelince bir rehber bize manastırı gezdirdi. Burası önce güneş tapınağı olarak kurulmuş. Daha sonra Romalılar zamanında yapılan kalenin içine Hıristiyanlığın kabulü ile kiliseler inşa edilmiş.

Zafaran, adını kalenin etrafında yetişen zafaran(safran)bitkisinden almıştır. Bölgeye ilk matbaayı getiren 4.Petrus manastırda patrik olarak görev yapmış ve 1895 yılında vefat etmiş. 1874 yılında İngiltere’ye ziyareti esnasında aldığı matbaayı manastıra getirmiş. Arapça, Osmanlıca, Süryanice ve Türkçe kitaplar ile Öz Hikmet adlı aylık dergi bu matbaada basılmış. Matbaanın bazı parçaları bugün Mardin’deki Kırklar Kilisesinde sergilenmektedir.

5.yüzyılda Romalıların çekilmesinden sonra Aziz Şleymun bazı azizlerin kemiklerini buraya nakletmiş ve kaleyi manastır haline getirmiştir. 1166–1932 yılları arasında burası Dünya Süryani Ortodoks Patrikliğinin merkezi olmuştur. Dolayısıyla burada kiliseler, yatakhane, okul, mezarlık ve inziva yerleri, sunaklar, kabul odaları bulunmaktadır.

{mosimage}Bugün de Süryani Kadim Cemaatinin dini merkezi olarak büyük önem taşıyan manastırda tarihi bir İncil ve kutsal taş mevcuttur

Manastırda Güneş Tapınağı, Azizler Evi(bazı azizler burada gömülüdür.), Mor Hananyo Kilisesi, Meryemana Kilisesi gibi bölümler dünyanın her tarafından gelen ziyaretçiler tarafından gezilmektedir. Kiliselerde ibadetler belirli günlerde yapılmaktadır.

{mosimage}Manastırı gezdikten sonra tekrar kafeye döndük ve çaylarımızı içtik. Deyrülumur Manastırına gitmek üzere arabamıza bindik.

Benzer Yazılar

Çıldır Gölü Ve Şeytan Kalesi 21 Eylül 2014 Pazar Sabah Çıldır Gölüne gitmek üzere bir taksi ile 240.-TL'ye anlaştık. Kars ve Ardahan ili sınırları içerisinde kalan göl 123 metr...
Makedonya Manastır 17 Mayıs 2013 Cuma(4.Gün) Ohri'de yaptığımız sabah kahvaltısından sonra taksi ile 50 MKD ödeyerek otogara geldik.320X2=640MKD ödeyerek ve gidiş dön...
Kapuzbaşı Şelaleleri Kayseri 26 Mayıs 2014 Pazartesi Dünyanın en yüksek ikinci şelalesi durumunda olan Kapuzbaşı Şelaleleri, görenleri adeta büyülemektedir. Kapuzbaşı Şelalelerin...
Nabeul (Nebul) Çömlekçiliğin Başkenti Tunus 12 Şubat 2014 Çarşamba(3.Gün) Antik adı Neapolis olan Nabeul (okunuşu "Nebul" ), seramik çömlekçiliğin ve deri el sanatlarının başşehri olarak anıl...