Press enter to see results or esc to cancel.

Karakol Şehri ve Dungan Müslümanları Kırgızistan

Karakol Şehri

4 Temmuz Çarşamba 2018

Çin sınırına yakın bir noktada bulunan Karakol Şehri çivisiz yapılan Dungan Mescidi ve Dungan Kilisesi ile önem kazanmış. Kırgızistan’ın doğu ucunda olmasına rağmen sırf bu eserleri görmek için turist akınına uğruyor. Biz de giderken bu kadar uzun yola değer mi diye düşünürken dönüşte iyi ki gelmişiz dedik. Karakol şehri küçük ve henüz gelişmemiş. Konaklama imkanları kısıtlı. Bizde internetten otel araştırırken çok zorlandık. Neyse Canat Pansiyonda kalacağız. Bahçe içinde .İkinci kattaki odaları düzenlemişler. Her odada tuvalet ve banyo var. Ortadaki salonda ise büyük bir masa ve TV var. Gidince bize hemen çay yapıp peynir ekmek getirdiler. Ev sahibi hanım, beyi iki çocukları ile çok ilgilendiler. 13 dolar ödedik. Sabah kahvaltıda yumurta, salatalık, tereyağı, peynir ve bal vardı. Kahvaltıyı çok beğendik. Yan odada da İsveç’ten kayağa gelmiş bir çift kalıyordu. Onlarla da sohbet ettik.

Sonra yürüyerek ki çok uzakmış Dungan Mescidini görmeye gittik Kapıda imam bizi karşıladı. Kendisi Kahire ve İstanbul’da tahsil görmüş. Bize buranın geçmiş tarihini anlattı. Asıl adı İbrahim Hacı Camisi, Dunganlar(Çin kökenli Müslümanlar) tarafından inşa edildiği için Dungan Mescidi olarak tanınıyor. Dunganlar, başarısız  Dungan isyanı neticesinde 1877 yılında Çin’den kaçarak Karakol şehrine sığınmışlar. Şehirdeki cami ihtiyacı için Çinli mimar Ju-Si Çin’den davet edilmiş. Caminin en büyük özelliği hiçbir çivi ve metal kullanılmadan sadece ahşaptan(Tanrı Dağlarında yetişen köknar, karaağaç, kavak ve ceviz ağaçları kullanılarak) yapılmış olması.  Ahşap kısımlarının hazırlanması 3 yıl, caminin kurulumu ise 3 ayda tamamlanmıştır. Mescidin yan tarafında yer alan minare de tamamen ahşaptan yapılmıştır. Bu eseri Türkiye adına TİKA onarmıştır. Tuvaletleri çok beğendik.

Yalnız girişe daha önem verilerek Rus Ortodoks Dungan Kilisesi gibi çiçeklerle donatılmalıdır. Daha sonra camide tanıştığımız bir bey bizi arabasıyla Dungan Kilisesine götürdü. Kilise de çok ihtişamlı ve aynı tarzda çivisiz ve ahşap yapılmış. Bahçesinde yetiştirilen güller harikaydı. Ondan sonra “şırdak” denilen keçeden yapılmış kilim almak için dolaştık. Fakat bulamadık. Canat Pansiyona dönerek eşyalarımızı aldık ve minibüsle Bişkek’e doğru yola çıktık. Dönüş yolculuğumuz 5 saat sürdü. Bakai otele geldik. Valizleri bırakıp 50 metre ilerdeki Kırgız Restoranında yemek yedik.Yemekler çok güzel.  Kebaplar harika. Fiyatlar harika.