Hindistan Altın Üçgen Delhi

7 Mart 2017 Salı
Bu gün Delhi’deki 2. günümüz.

Le Meridien oteldeki nefis bir kahvaltıdan sonra kapıda bizi bekleyen rehberimiz Rumi ve sürücümüz Mennu(Manu) ile Delhi’yi keşfe çıktık.

Önce Eski Delhi’de bulunan Chandi Chowk adlı çarşının bir ucundaki Cuma Camisi’ne (Jami Mescid) e gittik. Cami girişinde sıkı bir arama var.Turistlere de camiye uygun kıyafetler veriliyor. Bizim kıyafetimiz uygun olduğu için hemen geçtik. Cuma Camisi Şah Cihan tarafından 1658 yılında yapılmış olup Hindistan’ın en büyük camisidir. Aynı anda 25.000 kişi namaz kılabiliyormuş. 40 metre yüksekliğinde iki minaresi, ortada havuzlu ve yanlarda üç kapılı avlusu,4 adet kubbesi var. Binanın kubbeleri mantar şeklinde yapılmıştır.

Camiyi ziyaret ettikten sonra tam karşısında bulunan Red Fort adlı kaleyi gezdik. Bu arada caminin karşı köşesinde bir de Jain Tapınağı(Hindulara ait) var. Red Fort adlı kale Şah Cihan tarafından 1648 yılında yaptırılmış olup taşlarının renginden dolayı Kızıl Kale diye anılıyor. Şehrin eski adı da Şahcihanabad imiş. Kalede gezilecek yerler Lahor Kapısı, Divan-ı Aam, Divan-ı Has, Kraliyet Hamamı, Moti Mescid, Rang Mahal(Renkli Saray), Mümtaz Mahal(Şu an Arkeoloji Müzesi) dir.

Raj Ghat: Burası Mahatma Gandi’nin 1948 yılında öldükten sonra yakıldığı yerdir. Gandi’nin yakın arkadaşı ve Hindistan’ın ilk başbakanı Nehru’da burada 1964 yılında yakılmıştır. Buradaki ağaçlardan bazıları Kraliçe 2.Elizabeth, Eisenhower, ve Ho chi Minh gibi ünlü isimler tarafından dikilmiştir. Raj Ghat bu gün ziyaretçi akınına uğramaktadır.

Hümayun Türbesi:Unesco Dünya Mirası listesinde bulunan türbede 2.Moğol İmparatoru ve Babür’ün oğlu Hümayun’un mezarı bulunmaktadır. Türbeye ilk girişte bahçe dizaynı göze çarpar. Sağ tarafta Afgan Kralı İsa Khan Türbesi ve küçük bir mescid görülür. Türbenin yapımını Hümayun’un ölümünden sonra 1562’de eşlerinden en büyüğü İran asıllı Hamide Banu Begüm üslenmiştir.

İndia Gate: 1.Dünya Savaşında ve 1919 yılındaki Afgan Savaşında ölen 90.000 Hint askerinin isimleri yazılıdır. 42 metre yüksekliğindeki bu zafer anıtının bir menkıbesi bizimle çok ilgilidir. İngilizler Müslüman Hint askerini Çanakkale’ye bizimle savaşmak üzere getirirler. Ancak geldiklerinin sabahında ezan sesini duyan Hintli askerler bizim safımıza geçerler ve şehit olurlar.

Rashtrapati Bhavan: Millet Meclisi ve Başbakanlık binaları. Ortada Cumhurbaşkanlığı binası vardır. Burası 130 hektarlık bir alanı kaplamaktadır.

Kutup Minaresi: Müslümanların son Hindu Kralını yenmesi şerefine 1193 yılında yapılmaya başlanmıştır.5 katlıdır. 1 ve 3 katları kırmızı renkli olup 4,5 katları mermerdendir.1368 yılında tamamlanmıştır.

Lotus Temple: Bahai Tapınağı olup Lotus Çiçeği şeklindedir.Bu tarihi yapıların yanında Gurudwara Bangla Sahib, Swaminarayan Akshardham, Birla Mandir Temple adlı Hindu Tapınakları da görülmeye değerdir.

Bu tarihi yerleri de gezdikten sonra arabamız bizi Delhi Havaalanında bıraktı.Uçuşumuz sabaha karşı saat 5.00 olacak. Havaalanında bayağı bekleyeceğimiz için uyuma ve dinlenme salonuna geçtik.Yanyana şezlonglarda uyunuyor. Bizde uzandık ve yanımızdakilerle uzun uzun sohbetler ettik. Uçak ta tamamen doluydu. İstanbul’da aktarma yaparak Amerika, Afrika ve Avrupa’ya giden yolcular vardı. Sabah İstanbul’a geldiğimizde çok şükür güneşli bir gün vardı.