FAS-MERAKEŞ(7.Gün)

MERAKEŞ
20 Şubat 2012 Pazartesi

Djemaa el Fna Meydanı: Meydan, UNESCO Dünya Kültür Mirası listesine alınmış. Fas’a her gelenin görmeden dönmeyeceği meydan turist kaynıyor. Meydanın ortasında yılan oynatıcılar, zurna ve tef çalarak yılanları adeta oynatıyorlar. Etrafa halka şeklinde sıralanmış turistler de seyrediyorlar. Gösteri bitince teflerle para toplanıyor. Diğer yandan yerlere oturmuş kınacılar iğne ile seçtiğiniz modelleri istediğiniz yere yapıyorlar. Maymuncular, iplere bağladıkları maymunlara çeşitli numaralar yaptırıyorlar. Renkli hasır şapkaları yünlerle süslü içecek satıcıları fotoğraf çektirmek için para istiyorlar. Yine yere bağdaş kurup oturmuş falcılar fal bakıyorlar. Geleneksel Fas kıyafeti giymiş kişilerle resim çektirmek için para veriyoruz.

Meydanın dört tarafında hediyelik eşya satan dükkan ve kafelerin önlerine seyyar satıcılar sıralanmış. Bunlar elişi hasır ve örgü şapka ve çanta, argan yağından üretilmiş krem, sabun ve miskler, çeşitli baharatlar, çeşitli hayvanlar, tavuk ve horoz, kuş satıyorlar. Ayrıca karşılıklı iki tarafta portakal suyu ve kuruyemiş satan arabacıklar var. Kuruyemişlerin Türkiye’den geldiğini söylediler. Fas’ta Akdeniz meyveleri çok bol. Portakal, muz, çilek, kaktüs meyvesi çok bol ve ucuz. Tatları da şeker gibi.4 dirheme gözünüzün önünde portakalları sıkıyorlar. Hem de büyük bir bardak. Fayton şeklinde arabaları, portakalları tek tek dizerek süslemişler. Arabalar yan yana sıralanmış. Satıcılar da güleryüzlü. Hatta portakal suyu içerken bize tabure bulup oturttular. Yoksa herkes ayakta duruyor. Geceleri bu meydanda demir köşebentler üstüne kurulan tezgahlarda yemekler pişirilip satılıyor. Gece, lambalar eşliğinde et ve duman kokuları birbirine karışıyor. Gündüzleri güneşe karşı yer yer şemsiyeler konulmuş. Meydandan geçerek caddenin öbür tarafındaki Kutubiye Camisine ilerliyoruz. Soldaki parkın önüne 40–50 adet fayton sıralanmış. Sahipleri turistlerle pazarlıkta. Tam faytoncuların karşısında ise 2 katlı, üst katı açık sight- seeing(gezip görme) denilen turist otobüsleri dizilmiş, turistleri bindirmekteler. Bu otobüslerin farklı programları var. Birisi tarihi yerleri gezdiren program. Bu program bir saat sürüyor. İstediğiniz durakta da inip sonraki otobüse 12 saat içinde binebiliyorsunuz. İsterseniz hiç inmeden rehberin anlattıklarını dinleyererek turun sonunda bindiğiniz durakta inebiliyorsunuz. Bu iki turun fiyatları farklı. Ancak faytoncuların fiyatları daha pahalı. Bir de Kutubiye Camisinin önünden kalkan ve yanları açık, üstü branda ile kapatılmış, 4 kişilik vagonlardan meydana gelmiş küçük bir turist treni kalkıyor. Bir saati 50 dirhem olup dolunca kalkıyor. Paraları elden toplayıp bilet veriyorlar. Biz de bu treni tercih ettik. Ancak dolana kadar yarım saat bekledik. Sonra hareket etti. Yarım saat eski şehri, yarım saat son derece modern binaların ve vilların oluşturduğu yeni şehri gezdik. Parklar, bahçeler gördük. Bu arada kral sarayının önünden geçerken resim çekmememiz istendi. Ama birçok kişi tren yavaşlayınca resim çekmişti bile. Sarayın bahçe kapısında bir kulübe vardı ve kulübenin dışında iki asker nöbetteydi. Önemli yerlerin önünden geçerken resim çekebilmemiz için tren duraklıyordu. Bir saatte bütün önemli yerleri gezdik.

Öğle olduğundan tekrar Djemaa el Fna Meydanından geçerek açıkta “Tajin” satan bir lokantanın önünde oturduk. İki kişi 90 dirheme çengelde asılı koyun etlerinden kestirerek pişirttik. Portakal sularımızı da(8 dirhem)içtikten sonra yine Djemaa el Fna Meydanından geçerek souk denilen eski çarşılara daldık. Hani ucu bucağı yok derler ya aynen öyle. Giriş kapısı aynen Kapalıçarşı’nın giriş kapısına benziyor. Bir ana cadde üzerinde kıyafet ve hediyelik eşya satan dükkanlar var. Aralarda tablalar üzerinde şerbetli, üçgen tatlılar satılıyor. Onları da üst üste maharetli bir şekilde dizmişler. Ana cadde daha sonra birçok dar sokağa ayrılıyor. Bu sokaklar da kendi aralarında sokaklara ayrılıyor. Bu sokaklarda her türlü hediyelik eşya imalatı da yapılıyor ve satılıyor.  Deri terlik ve ayakkabıcılar, seramik eşya satıcıları, halıcılar, ipek örtü satıcıları, hediyelik eşya satıcıları, dericiler, bakırcılar, argan yağı satıcıları, baharatçılar. Bu arada argan yağından bahsedeceğim. Argan denilen fındığa benzer bir bitkiden elde edilen yağ zeytinyağına göre 3 kat fazla E vitamini içeriyor. Cildi nemlendiriyor, saçları besliyor, güneş yağı yerine de kullanılıyor. Fas’taki bütün eczane ve dükkanlarda yağ olarak, krem olarak ve sabun olarak satılıyor. Biz sekiz sabunu 10 dirhemden meydanda açıkta satan birisinden ambalajlı olarak aldık. Aynı sabun dükkanda 20 dirheme satılıyordu. Fas’a giderseniz argan yağı almadan dönmeyin. Neyse, hediye almak için bütün dükkanlara girip çıktık. Türkiye’den geldiğimizi öğrendiklerinde hem indirim yaptılar; hem de bize çay ikramı yapıp sohbet etmek istediler. İlk fırsatta Türkiye’ye gelmek istediklerini belirttiler.
Bir berberi halısı almayı düşünüyoruz. Halıcıları geziyoruz. Aynacılara bakıyoruz, yağlıboya tablolara bakıyoruz. Sonra o sokaklardan geri dönerken “Türk, İstanbul” diyerek bize alaka gösterdiler.

Akşama kadar dolaşıp otelimize dönmek için kısa bir yol olmasına rağmen kendimizi petit taksiye zor attık.(20 dirhem) İndikten sonra yürüyerek kaldığımız Riad Minorisa adlı otelimize geldik. Bize anahtar verdiklerinden kapıyı açıp odamıza çıktık. Çok yorgun olduğumuzdan hemen yattık. Sabah biraz daha geç kalkacağız Çünkü yine Merakeş’teyiz.

Benzer Yazılar

ANTAKYA (HATAY) Mersin’deki otelimizde sabah kahvaltımızı yaptıktan sonra otobüsümüze binerek Antakya’ya doğru yola çıktık. Adana, O...
DARA HARABELERİ(MARDİN) Güneydoğu’nun Efes&#... İran İmparatoru Darius’un kurduğu antik Dara şehri, bilinen en eski su kanalları, 40 metre derinlikteki zindanları, su değirmeni, barajı, kö...
Mardin (Deyrülzafaran Manastırı) Mardin’i gezdikten sonra Midyat’a giderken Deyrülzafaran Manastırı’nı görmek istedik. Mardin’de Zinciriye Medreses...
New York Gezi Rehberi Amerika Birleşik Devletlerine gezmek için, öğrenci olarak ve ya iş için geliyorsunuz, yolunuz New York’tan da geçiyor....