Fas – Afrika’nın Gökkuşağı – 6. Gün

FES (18 ŞUBAT 2012 Cumartesi)

Chefchaouen-Fes arası yolculuk 4,5 saat sürüyor. Otobüsümüz Fes’e hareket ettikten 2 saat sonra mola verdi. İndiğimiz yerdeki iki dükkandan birisi lokanta idi ve önündeki çengellerde koyun etleri asılıydı. Orada, herkes istediği yerden istediği kadar et kestirerek parasını ödedi. Diğer yerde de pişirme sırasına girerek ya parça et, ya da köfte olarak ızgara yaptırdı. Yaptırdığımız köfteleri masaya oturarak afiyetle yedik ve portakal suyu içtik. 35 dirhem ödedik. 5 dirheme de su aldık. Bizden başka genç bir turist çift daha vardı. Diğerleri Fas’lıydı. Herkes yemeğini bitirdiği zaman otobüse binildi ve hareket edildi. Yemyeşil ovalardan, ekili arazilerden, kaktüs tarlalarından, küçük köylerden geçerek Fes’e vardık.

Hemen bir petit taksiye binerek hotels.com sitesinden bulduğumuz ”Hotel Jnane Sbile” 22 Kasbat chems boujlad adresini verdik.Otelimize bir sürü surların arasından geçerek geldik. 330 dirheme anlaştık. Otelin ikinci katında kalacağız. Otelimiz geleneksel Fas evi şeklinde dekore edilmiş. Otelin dış görünüşü de sevimli. Işıklandırılmış.

Fes, önceki yıllarda 3 defa Fas’ın başşehri olmuş. Yeni şehre Fez el Cedid, eski şehre Fez el Bali deniliyor. Biz Fez el Bali’nin merkezinde kalıyoruz. Fes, ülkenin 3.büyük şehri olup nüfusu 1.008.000 civarında. Fes, anlatılmaz ancak yaşanır demek istiyorum. Medina çarşıları 90 km. uzunluğunda, yaklaşık 9400 adet dar ve küçük sokaklarda 13.000 civarında dükkan olduğu söyleniyor. 10.572 adet tarihi yer tespit edilmiş, 185 adet cami, medrese listelenmiş.

Seffarin Medresesi, Bou İnania Medresesi, El Attarin Medresesi, Chrrratine Medresesi, Karouin Camisi bunların en önemlilerinden.

Fes, 1981 yılında UNESCO KÜLTÜR MİRASI LİSTESİNE alınmış. Dünyanın en eski üniversitelerinden MS.859 yılında Tunuslu bir mülteci tarafından inşa edilen Al-Karaouine Üniversitesi bugün de eğitimine devam etmektedir.

Fes’te tarihte birçok hanedanlıklar( İdris, Miknasa, Maghrawa, Almoravid, Muvahhid, Marinid, Wattasid, Sadi, Alaouite) hüküm sürmüş, zaman zaman Fes başşehir olmuştur. Daha sonra 1912–1956 yıllarında Fransız sömürgesi olan Fas 1956 yılında krallıkla idare edilmeye başlanmıştır.

Fes, 3 kısımdan oluşmuş; yeni şehir Fransız tasarımı, yeni Fes, eski Fes. Fes medinası halen dünyada arabaların giremediği en büyük alan. Ulaşım eşeklerle, hamallarla ve motosikletlerle sağlanıyor. Fes el Bali’nin ortasından geçen Cevahir Irmağı eski şehre hayat vermektedir.

Valizlerimizi akşam otele bıraktıktan sonra; Londra’da yaşayan Fas’lı genç ve Sırp asıllı kız arkadaşı şehri gezmeye çıkacaklarını; istersek bizim de gelebileceğimizi söylediler. İkisi de çok şekerdi. Fas’lı genç bilgisayar mühendisiymiş. Arkadaşı da işletmeci. İspanyol müziği eşliğinde yeni şehri gezdik. Gece modern apartmanların sıralandığı geniş caddelerde dolaştık. Onlar bizi otele bırakıp tekrar çıktılar. Biz de Fas evi şeklinde dekore edilmiş otel lobisinde oturup maillerimize bakıyoruz. Daha sonra odamıza çıkıp hava geceleri serin olduğundan klimayı açıp yatıyoruz.

Kahvaltımızı dışarıda yapmayı planlayarak sabah saat 7.30 da dışarı çıktık. Eski Fes’in her tarafı surlarla çevrilmiş ve 325 tane kapısı olduğunu söylediler. 2 dirheme 2 ekmek aldık. Fas’ın ekmekleri küçük ve yuvarlak, yumuşacık ve çok lezzetli. 10 dirheme peynir, 10 dirheme zeytin, 5 dirheme de su aldık. Bir parkta oturup kahvaltımızı yaptık.

Sabahın erken saatlerinde daracık, labirent gibi sokaklardan geçerek Attarin Medresesine geldik. Daha erken olduğundan çarşıda dükkanlar yeni açılıyordu. Attarin Medresesi de saat 10 da açılacakmış. Tekrar sonra geliriz düşüncesiyle daha aşağılarda yer alan Bou İnania Medresesine gidiyoruz. O da kapalı. Biraz dükkanlara bakarak zaman geçiriyoruz. Sonra açılıyor. 1o dirhemden iki kişi 20 dirheme bilet alarak Medrese’ye giriyoruz. Burası küçük bir medrese ve içerde açık ufak bir havuz var. 5 dakikada resim çekip çıkıyoruz.

El Attarin Medresesine dönüyoruz. Marinid Sultanı Uthman 2 Ab Said tarafından 1323 yılında inşa ettirilen medrese Al Karaouine Camisi yakınındadır. Medrese yakınında Souka Attarine(Baharatçılar ve parfümcüler Çarşısı) vardır. Yine içeri girmek için biletçi kişi başı 10 dirhem istedi. Ancak bizim Türk ve Müslüman olduğumuzu öğrenince sadece resim çekmek için içeri girmemize müsaade ettiler.

Bab Boujloud(Mavi Kapı) Kapının iç tarafına bakan kısmı yeşil mozaikler, dışı ise mavi tonlariyle süslü olup mimari unsurları ile mutlaka görülmelidir. Bizde kapının iç kısmında ki lokantalardan birinin önünde oturarak tajin(Et yemeği) yedik. Lokanta sahibi de bizimle çok ilgilendi.

Karaouin Camisine gittiğimizde avlusu öğrenci gençlerle doluydu. Hiç kadın yoktu. Benimle ilgilenen cellabi giymiş adam, beni alarak yan tarafta bir sandalyeye oturttu. Sonra ben de avluya inerek büyük medresenin resimlerini çektim. Çarşıları dolaşarak akşamüzeri 5 dirheme petit taksiye vererek otele döndük. Tembih ettiğimizden valizlerimiz lobiye indirilmişti. 330 dirhem ödeyerek faturamızı aldık. Lobideki resepsiyonist Türk olduğumuzu öğrenince bizimle çok ilgilendi. Kendisine veda ederek petit taksi(20 dirhem) ile Fes tren garına geldik. Gar çok büyük ve modern, aydınlık.  195 dirhemden 2 kişi 390 dirheme 2.sınıf bilet aldık. Aslında yol uzun olduğu için önceden 1. sınıf bilet almayı kararlaştırmıştık. Ancak yer kalmamış; bütün uğraşılarımıza rağmen bulamadık. Tren 14.50 de hareket etti.

Fas’ta demiryolları işletmesine ONCF deniliyor. İnternette de bu konuda hertürlü bilgi var. Biz Fas’a gitmeden önce şehirlerarası seyahatlerimizde kullanacağımız trenlerin saatlerini dahi almıştık. Fes’ten Merakeş’e gitmek için Meknes, Rabat ve Kazablanka’dan geçilerek gidiliyor ve tren yolculuğu rötar olmazsa 7 saat sürüyor. Biz de 22.05 sularında Merakeş’te ulaşacağız.

Benzer Yazılar

Ürdün Jordan Çöl Sarayları Çöl Sarayları 15 Kasım 2017 Çarşamba Sabah kahvaltısından sonra Çöl Saraylarını görmek için Amman'ın kuzeydoğusuna doğru yola çıktık. İslam m...
MİDYAT(Diller ve Dinler Diyarı) Midyat, dünyanın en eski yerleşim bölgesi olan yukarı Mezopotamya’da kurulmuş olup uygarlıkların buluştuğu, inançların kardeş...
Ürdün Jordan Mozaikleri İle Ünlü Madaba Şehri... Madaba 11 Kasım 2017 Cumartesi Madaba'ya doğru yola çıktık.Amman'ın güneyinde yaklaşık 1,5-2 saat uzaklıkta mozaikleri ile ünlü bir şehir. Saint...
Rusya Moskova Kızıl Meydan Moskova'da gezilecek yerlerin başında Kızıl Meydan gelir. Kremlin Sarayı Moskova'nın en eski yapılarındandır. Kremlin, Rus Devlet başkanlarının konutu...